Naprapatens olika behandlingsmetoder

Manipulation som behandlingsmetod

Manipulation är en smärtfri behandlingsteknik där naprapaten normaliserar rörligheten och funktionen i olika leder. Manipulation kan också hjälpa till att sänka muskelspänningen i olika delar av kroppen via nervspåverkan. Här använder naprapaten specifika grepp som utförs med hög hastighet, men också med så liten kraft som möjligt.

Mobilisering som behandlingsmetod

Mobilisering är en mjukare form av manipulation där naprapaten specifikt och lednära töjer i leden för att återställa rörlighet och funktion.

Artikulering som behandlingsmetod

Artikulering är en behandlingsmetod för att öka rörligheten i en led.

Triggerpunkter som behandlingsmetod

Triggerpunktsbehandling är en metod där vi som naprapater trycker på vissa punkter i musklerna. Detta kan vara för att minska vissa typer av smärtutstrålning och för att sänka muskelspänningen.

Muskeltöjning som behandlingsmetod

Muskeltöjningar används för att sänka muskelspänningar och för att normalisera rörligheten och funktionen i musklerna.

Massage som behandlingsmetod

Naprapaten använder muskel- och bindvävsmassage för att mjuka upp vävnaden, minska muskelspänningar och för att öka blodcirkulation.

Akupunktur som behandlingsmetod

Akupunkturens smärtlindrande och lugnande effekt kommer bland annat från nålsticket som aktiverar kroppens produktion av opioider som blockerar smärtimpulser till det centrala nervsystemet.

Elektroterapi som behandlingsmetod

Olika strömbehandlingar. Strömbehandlingar används för att sänka muskelspänningar och för att öka blodcirkulationen.

Ultraljud. Är en högfrekvent ljudvåg som ökar värmen i vävnaden.

Träning och Hemövningar

Träning och hemövningar ges ofta till patienten både för att förebygga och rehabilitera.

Ergonomisk rådgivning

Ergonomiska råd ges för både jobb och fritid. Vid vissa tillfällen går vi också in justerar eller ändrar tekniken hos idrottsutövare.

Behöver du en Kiropraktor i Uppsala?