Huvudvärk

Har du ofta huvudvärk och bor i Uppsala? Uppsala Naprapatklinik är en privatmottagning för behandling och rehabilitering av bland annat musarm, tennisarmbåge, huvudvärk, ryggskott, hälsporre, nackspärr samt olika led- & muskelbesvär. Vi behandlar både företagsanställda och privatpersoner i Uppsala och diskuterar gärna vilken behandling för din huvudvärk som är bäst för just dig. Syftet med behandlingen så att du blir kvitt eller får lindring för dina besvär.

Huvudvärk behandling

VAD ÄR HUVUDVÄRK ?

Det finns flera olika sorter av huvudvärk. Som naprapat kan vi ofta hjälpa till om det gäller spänningshuvudvärk. Spänningshuvudvärk är en vanlig typ av huvudvärk som vanligtvis orsakas av muskelspänning i huvudet och nacken. Symtomen på spänningshuvudvärk kan variera från person till person, men de vanligaste symtomen inkluderar:

1. En känsla av tryck eller spänning runt huvudet, vanligtvis som ett ”band” som stramar åt.
  2. Värkande smärta i huvudet, vanligtvis bilateralt (på båda sidor av huvudet).
  3. Smärtan kan vara mild till måttlig i intensitet.
  4. Ömhet eller spänningar i musklerna i nacke, axlar och käkar.
  5. Smärta kan vara mer uttalad på kvällen eller efter en lång dag med stress eller ansträngning.
  6. Inga ytterligare symtom som illamående, kräkningar eller ljus- och ljudkänslighet, vilket är vanligt vid migrän.

Det är viktigt att komma ihåg att dessa är vanliga symtom på spänningshuvudvärk, men att det alltid är bäst att konsultera en läkare för en korrekt diagnos och behandling, särskilt om du upplever huvudvärk som är svår eller frekvent.

BEHANDLING AV HUVUDVÄRK

Det är ofta en kombination av flera behandlingar för huvudvärk eller spänningshuvudvärk som oftast är mest effektivt. Eftersom stress är en stor orsak till spänningshuvudvärk är det viktigt att behandla detta. Vi rekommenderar avslappningsövningar och meditation och att man försöker ändra på sin livsstil för att få en mer stressfri vardag.

Som naprapat kan vi hjälpa till vid spänningshuvudvärk i Uppsala genom att påverka muskler och nerver i kroppen som kan vara en bidragande faktor. Naprapati kan lindra spänningen och även bidra till att du mer sällan får huvudvärk. Vi berättar gärna mer om detta och ger råd om lämplig behandling och förebyggande åtgärder. Kontakta oss och boka tid för en undersökning om du lider av huvudvärk idag.