Behandlingsmetoder

Manipulation

Manipulation är en smärtfri behandlingsteknik där man normaliserar rörligheten och funktionen i olika leder. Manipulation kan också hjälpa till att sänka muskelspänningen i olika delar av kroppen via nesvpåverkan. Här använder naprapaten specifika grepp som utförs med hög hastighet, men också med så liten kraft som möjligt.

Mobilisering

Mobilisering är en mjukare form av manipulation där man specifikt och lednära töjer i leden för att återställa rörlighet och funktion.

Artikulering

Artikulering är en behandlingsmetod för att öka rörligheten i en led.

Triggerpunkter

Triggerpunktsbehandling är en metod där vi trycker på vissa punker i musklerna. Detta kan vara för att minska vissa typer av smärtutstrålning och för att sänka muskelspänningen.

Muskeltöjning

Muskeltöjningar används för att sänka muskelspänningar och för att normalisera rörligheten och funktionen i musklerna.

Massage

Muskel- och bindvävsmassage för att mjuka upp vävnaden, minska muskelspänningar och för att öka blodcirkulation.

Akupunktur

Akupunkturens smärtlindrande och lugnande effekt kommer bland annat från nålsticket som aktiverar kroppens produktion av opioider som blockerar smärtimpulser till det centrala nervsysytemet.

Elektroterapi

Olika strömbehandlingar. Strömbehandlingar används för att sänka muskelspänningar och för att öka blodcirkulationen.

Ultraljud. Är en högfrekvent ljudvåg som ökar värmen i vävnaden.

Träning och Hemövningar

Träning och hemövningar ges ofta till patienten både för att förebygga och rehabilitera.

Ergongomisk rådgivning

Ergonomiska råd ges för både jobb och fritid. Vid vissa tillfällen går vi också in justerar eller ändrar tekniken hos idrottsutövare.